Nördpojkar! Listen up!

Om du är här för att lära dig hur du vinner flickors hjärtan i allmänhet eller den där söta flickan som är för snygg och för populär för dig, då har du hamnat fel! Det här inlägget är inte mer än en liten nördflickas tankar runt nördromanser och varför nördar aldrig tycks hitta varandra. Tänk också på att, även om jag självutnämnt mig till nördarnas drottning, kan jag inte tala för alla kvinnliga nördar där ute. Det här är bara min åsikt… Förstått? Bra, då börjar vi!

 

Var är alla nördflickor/nördpojkar?

När jag var yngre fick jag höra av äldre nördar att det var hemskt ovanligt med tjejnördar. Så jag växte upp i tron att jag var sällsynt. Vilket visade sig vara hemskt fel: Nu för tiden är mina nördkompisar nästan uteslutet tjejer och vi sitter alltid och frågar oss själva, var är pojkarna? Jag tror jag har hittat svaret! Vi rör oss helt enkelt i olika ”nördkretsar”. Vi tjejer håller oss mer till böcker där pojkar gillar filmer. Tjejerna föredrar Harry Potter, killar gillar LOTR. Tjejer föredrar fanfiction och rollspel, pojkar kör på tv-spel.

 

Nu kanske ni säger: fel, fel, fel! Jag är pojke/flicka och jag gillar också ____! Vilket är väldigt, väldigt sant! Jag gillar absolut allt det jag precis nämnt. Och det är här jag har tipset till er nördpojkar, ni måste börja släppa in oss tjejer!

 

Så… du är en tjej och en nörd?

Pojkar, hur ska vi kunna bli kompisar med er om ni hela tiden tvivlar på om vi verkligen är ”äkta nördar”? Det händer mig ständigt att man är på någon slags social sammankomst och hör en grupp människor prata om något man tycker är intressant, t.ex. the Hobbit filmatiseringen. Så man nämner att man absolut älskar att Martin Freeman ska spela Bilbo. Först kommer de förvånade minerna, sen kommer frågorna och hokus pokus känner man sig som om man är på polisförhör. Vad vet du om Martin Freeman? Känner du bara igen honom från Love Actually? Har du sett sagan om ringen? Hur många gånger? Extended version? Läst böckerna? Vad gjorde du mellan 17 och 19 i söndags kväll?

 

Nåja, det där är kanske lite väl överdrivet. Ni brukar åtminstone maskera era frågor med vänliga leenden så att det ska låta som om ni bara samtalar. Och egentligen har jag ingenting emot det. Jag gör lite samma sak när träffar en ny person som påstår sig vara en nörd. Ordet har ju trots allt blivit lite på mode senaste tiden så man måste ju se till att de inte bara menar att de har sett ett avsnitt av Stargate någon gång men kan inte ens komma ihåg om det var SG1 eller Atlantis. Så visst, fråga på, det kan till och med bli en liten lek nördar emellan, vem kan mest? Nej, det största problemet är när ni dömer!

 

Harry Potter? HEJDÅ!

Visa intressen är tydligen inte nördiga nog för er pojkar. Harry Potter är ett sånt exempel! Kanske den där konversationen om the Hobbit ledde vidare och man börjar nämna andra fantasy böcker man gillar? Så då nämner man en av sina absoluta favoriter: Harry Potter! Och på visa killar kan man se hur glädjen dör DIREKT! Vad är det som är så fel med att gilla Potter? Jag vet att det finns många ”icke-nördar” som gillar Potter och jag accepterar att du kanske inte gillar böckerna. Men varför blir jag helt plötsligt inte värd att vara din kompis över den lilla detaljen? Och Potter är bara ett exempel! Man kan byta ut Harry Potter mot alla möjliga saker. Pojknördar kan vara sååå trångsynta! Om ni tycker på ett sätt så är alla som inte tycker likadant ”fake”.

 

Jag tycker inte att man är en nörd bara för man anser sig vara en ”gamer”. Jag är väldigt misstänksam mot ”socialnerds” och jag är en typisk ’har du inte läst boken räknas inte din åsikt’ anhängare. Men det är ju bara i teorin! Om jag träffar någon som faktiskt får en av dessa varningsklockor att ringa så sväljer jag mina fördomar och ger människan en livstid av chanser att ändra min åsikt. Även om du inte gillar Potter så har ni säkert miljoner andra intressen gemensamt, så fokusera på dem! Dessutom är det underbara med nördar att vi alltid är villiga att lära oss mer i ett ämne som låter intressant!

 

Hycklare!

Det här är det absolut sista jag vill nämna! Hycklare! Jag snackar om nördar som påstår att de vill hitta en tjej som uppskattar tv-spel och sci-fi lika mycket som de gör. Men när den tjejen väl dyker upp så ser de henne inte ens. För sanning är att de inte alls vill hitta en tjejnörd. De har antagligen redan siktat in sig på en typisk ’mina intressen är musik och kompisar’ tjej som spenderar varje helg på krogen. De vill alltså inte hitta en nördtjej, de vill att tjejen de redan gillar ska ha en hemlig nördig sida hos sig. Och visst, det är inget fel med att gilla en sån slags tjej om du gör det. Men säg det rakt ut i så fall! Vi tjejer är precis lika beskyddande om vår nördstatus och jag vet att jag blir en aning förolämpad när du sitter och tjuter att krogtjejen är en nörd precis som du för att hon råkade veta att AI har något med robotar att göra när jag rabblat upp Isaac Asimovs three laws of robotics bara två minuter innan!

 

Sammanfattning

Ja, nördtjejer finns. Vi är inte sällsynta, tvärtom faktiskt! Men ni måste våga se att vi faktiskt finns och acceptera oss. Det är klart det inte finns några ”äkta tjejnördar” om ni bara tittar åt andra hållet när vi står precis brevid er och när ni väl hittar oss så börjar ni leta fel i vår nördighet.

 

Som avslut vill jag gärna höra från manliga nördar vad ni anser att vi tjejer gör fel!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0